Spilleder: Level 1
En kort og effektiv indflyvning i rollen som spilleder.
Pensum
- Konstruer et Dyb
- At Lede Spillet
- Efter Spillet
Et dyb (dungeon) er et sted fyldt med muligheder og udfordringer.
Det er en let forståelig ramme, hvor spillerne kan udforske og
handle frit og hvor spilleder kan følge med.
Hvad gør et dyb spændende?
-
Udfordringer: Spillernes valg har konsekvenser.
-
Opdagelser: Dybet inviterer til nysgerrighed og
udforskning.
-
Fleksibilitet: Der er ikke en “rigtig” måde at
løse problemer på.
Fælder
- Overkommes nemt ved troværdig lateral tanke.
-
Fælder skal ikke løses.
De skal udløses.
Skabninger
- Ambitioner
-
Udfordre spillernes taktiske evner.
Kamp er sjældent den bedste løsning.
Belønninger
Belønninger kan være meget mere end guld. Spillere skal føle, at
deres indsats fører til noget meningsfuldt:
- Ressourcer - Skatte, magiske genstande eller værktøj
-
Viden - Information om verden, hemmeligheder eller ledetråde til
andre eventyr
-
Kontakter - Skabninger, der kan hjælpe eller status inden for en
gruppering
Tjekliste
-
Hvem byggede stedet, og hvad var dets formål?
-
Hvad skete der som gjorde stedet til en ruin? eller et farligt
sted?
-
Hvad er stadig tilbage - noget mystisk, farligt eller
værdifuldt?
-
Hvem eller hvad er kommet hertil siden?
-
Hvordan påvirker det gamle og det nye hinanden?
-
Hvilke rygter, forandringer eller problemer har ført spillerne
hertil?
Spilleder er ansvarlig for at
Beskrive en
troværdig og sammenhængende fiktion.
Lytte til
spillerne. Og
Dømme udfaldet af
deres handlinger.
Fremgangsmåden
-
Beskriv, verdenen og dens reaktion på
spillerne.
-
Lyt, til deres ønskede handlinger og stil
spørgsmål.
-
Døm, udfaldet konsekvent og uden
forudindtagethed.
At Beskrive
Dine beskrivelser danner rammen for spillets fiktion. Hold dem
korte og fokuser på de interaktive elementer.
- Hvad kan de se, høre, lugte eller mærke
-
Er der spor af noget, der er sket for nyligt
- Peg dem i retning af hemmeligheder
Giv spillerne nok detaljer til at handle på, men lad dem være den
aktive del af spillet og vent til de stiller nye spørgsmål for at
give dem mere.
At Lytte
Spillerne præger fiktionen gennem deres valg og handlinger.
- Spørg åbent: "Hvad gør I?"
- Giv tid og plads til spillerdiskussioner
-
Hvis der hersker tvivl om en handling: "Hvad regner I med at
opnå?"
At Dømme
Spilleder beskytter spillets fiktionelle troværdighed.
-
Logik: Hvad ville der ske i denne situation
taget fiktionen i betragtning? Ikke realistisk men troværdigt.
-
Risiko og konsekvens: Spillerne skal både kunne
tabe og vinde. Ellers er det ikke et spil.
-
Tilfældighed: Brug terningekast til at afgøre
ting, du ikke selv kan forudsige.
Efter Spillet
Når spillet er slut, er det tid til at reflektere.
-
Virkede spillerne
engagerede? Hvad
med dig selv?
-
Havde deres valg
tydelige konsekvenser?
-
Føltes verdenen ægte? Troværdig?
Næste spilgang
-
Forbered et simpelt område eller situation - det behøver ikke være
perfekt.
-
Lav en håndfuld(!) nøgleelementer: fælder, skabninger,
hemmeligheder og belønninger.
- Inviter dine venner (eller opret et forløb i ERF).
-
Forventningsafstem med dine spillere. Hvad er rammerne for jeres
fælles spil?
-
Husk, at spillerne selv vælger retning - din rolle er at reagere
på det valg.
Det vigtigste er, at spillet er spændende for alle rundt om
bordet. Især dig.